Kliknite ovdje za pretragu

Poravnavanje guma, geometrija i paralelizam

Geometrijska podešavanja se ne smiju mijenjati ukoliko niste iskusan vozač koji ima napredno znanje iz mehanike i posjeduje odgovarajući materijal. Svako vozilo traži optimalnu konfiguraciju kuta nagiba, kuta pravca i kuta prsta kojeg su navikli praviti samo mehaničari jer se svaki deseti milimetar broji.

Geometrija se sastoji od kontroliranja i podešavanja 4 kotača. Ova radnja košta između 50 i 100 eura.

Čak i ako se cijene mogu činiti previsoke, pogrešno podešavanje može imati krupne posljedice na trajanje života gume i izazvati dodatne troškove i loš osjećaj za volanom.

Prije nego se vratimo više tehničkim pitanjima, važno je da si postavimo neka pitanja vezana za geometriju.

Je li geometrija cestovna procedura, kao i mijenjanje ulja?

Ne, geometrija je posebna procedura koju morate obaviti samo ako primijetite jedan od ovih fenomena :

  • Na ravnoj cesti vozilo zanosi na lijevu ili desnu stranu.
  • Istrošenost guma je nepravilna.
  • Volan nije u osovini.
  • Gume škripe bez očitog razloga.

Moram li obaviti geometrijsku kontrolu svaki put kada mijenjam gume ?

Općenito, nije obavezno obavljati ovu kontrolu ako sačuvate iste dimenzije kao i ranije. Ukoliko promijenite veličinu guma, obavezno je obaviti geometrijsku kontrolu. Znajte da većina automehaničarskih radnji zahtijeva ovu kontrolu pod obavezno, iz sigurnosnih razloga.

Što točno predstavlja poravnavanje ?

Poravnavanje kotača jeste kontrola i podešavanje slijedećih kutova : kut nagiba, kut pravca i kut prsta (paralelizam).

Svako vozilo posjeduje veoma precizne mjere, ali neki početnici vole u njih unijeti promjene kako bi svoja vozila prilagodili sebi. Kod podešavanja poravnanja, radi se o milimetrima i obavlja se posebnim strojem : visinomjerom.


Kut nagiba

On se izražava u stupnjevima. Stupanj je negativan kada se visina gume lagano naginje prema vozilu. Pozitivan je kada se visina od vozila udaljava.

Ako ste športski vozač, negativan kut vam omogućava agresivnije skretanje. Nasuprot tome, gubite sposobnost prianjanja na ravnim linijama što šteti kočenju i velikim ubrzanjima.



Kut pravca

Ovaj kut, koji se također izražava u stupnjevima, to je kut koji izražava razliku između okomitog pravca i ose skretanja kod okretanja kotača.

Uzrok tomu je stabilnost pri velikim brzinama i kut upravljanja. Kut pravca se obično ne može mijenjati, njegova promjena ima za cilj uspostavljanje ravnoteže nakon nesreće.



Kut prsta / paralelizam

Kut prsta, ili kut otvaranja odgovara udaljenosti između pravca kotača ili longitudinalne osovine vozila. Ako se dva zamišljena pravca konvergiraju kako bi se presjekli ispred vozila, tada govorimo o kutu prsta. U suprotnom, govorimo o (različitom) kutu otvaranja.


Kako bi se osigurala opća ravnoteža mehaničkih snaga, vozilo sa stražnjom vučom često se karakterizira kutom prsta dok će prednja vuča češće imati kut otvaranja.




Da zaključimo, važno je osigurati se da kutovi podešavanja budu odgovarajući.

Nije važno je li vaše vozilo opremljeno gumama posljednje generacije, maksimalnog životnog vijeka. Ukoliko prilikom podešavanja pogriješite makar i za nekoliko milimetara, skratit ćete trajanje i najtrajnijim gumama.