Kliknite ovdje za pretragu

Kako podesiti tlak guma prema brzini

Znate li da je korisno podesiti tlak guma kako biste vozili velikom brzinom ? Obično se ne treba zabrinuti zbog ovog dijela jer nas ograničenja brzine u Europi prisiljavaju da se vozimo umjerenom brzinom.

Mi ipak trebamo navesti neke stvari za one najhrabrije među nama.

Zbog tereta kojeg moraju podnijeti, bočne strane guma se lagano deformiraju, te gazni sloj propada kada dođe u kontakt sa cestom.

Fenomen defleksije gume pri velikoj brzini

Inženjeri rabe termin defleksije za izračunavanje razmaka između "neograničenih" (između visine gume i središta, tj. dijela gume koji ne trpi deformacije pod utjecajem kontakta sa tlom) i "ograničenih" zrakastih žbica (između središta gume i ceste, dijela gume koji se troši tijekom doticanja tla).

Što je brzina veća, gume i gazni sloj se više i značajnije troše. Drugim riječima, što vozač vozi brže, defleksije i deformacije su sve veće. Paralelno tomu, što se brzina više povećava, kapacitet opterećenja vozila se smanjuje.

Tlak u gumama mora se prilagoditi brzini kojom obično vozite kako biste sačuvali optimalnu razinu sigurnosti i performansi.

Koji tlak za koju brzinu?

Uzmimo za primjer standardnu gumu, dimenzija 215/50R17 91W, čiji je približni broj okretaja 520 za prelazak jednog kilometra. Na 50 km/h broj okretaja je oko 7 krugova po sekundi. Kada se brzina poveća na 240 km/h, broj okretaja može dostići čak i 35 po sekundi! Tada konkretno, dešava se defleksija guma na svakih 28 milisekundi. Što je brzina veća, veća je i deformacija gume.

ETRTO (Europska tehnička udruga za gume i kotače) prepoznala je da fenomen defleksije guma ima nezanemarivu važnost, te da isti treba izbjegavati kako vozači koji voze pri velikim brzinama nebi bili u opasnosti.

ETRTO je tako zagovarala podešavanje tlaka i opterećenja prema brzini okretanja. U slučaju velike brzine, preporuča se primijeniti tlak veći od onog koji je naveden na bočnoj strani gume.

Oznake odgovarajućeg tlaka u odnosu na datu brzinu.

Uzimajući za osnovu tlak kojeg preporuča proizvođač u uvjetima uobičajene vožnje, tlak gume se mora postupno povećavati prema brzini. U dolje ilustriranom primjeru, tlak od 2,4 bara kojeg preporuča proizvođač za gumu 215/50R17 91W, može biti povećan za 0,10 bara svaki put kada se brzina poveća za 10 km/h.

Naravno, ako vozite Formulu 1, nemoguće je podesiti tlak tijekom vožnje. Dakle, predvidite unaprijed tlak koji je potreban prije nego što uradite nekakve ludosti.

+10km/h = povećajte tlak na +0,10 bar

Time, i dok se brzina vožnje nastavlja povećavati, kapacitet opterećenja označen oznakom koja se nalazi na bočnoj strani gume smanjuje se za 5% za svaku stopu povećanja od 10km/h, dok se brzina ne poveća za dodatnih 30km/.

+10km/h = -5% kapacitet opterećenja

U našem slučaju, guma 215/50R17 91W sa standardnom oznakom opterećenja može podnijeti 671 kg. Taj kapacitet opterećenja ne dostiže više od 570 kg kada se montira na vozilo koje vozi pri brzini od 270 km/h.